מרכז הדרכה לבטיחות בדרכים – תכנית שנתית 2020/21
רציונל התכנית:
תאונות דרכים הן אחת הסיבות העיקריות להיפגעות ותמותת ילדים בישראל. ילדים נפגעים בתאונות דרכים כהולכי רגל, רוכבי אופניים ונוסעים ברכב. שמירה על כללי הבטיחות בדרכים כמו: חגירת חגורות ושימוש במושבי בטיחות, רכיבה בטוחה על אופניים, וחצייה נכונה יכולים לסייע במניעת היפגעות ילדים.
מרכז ההדרכה לבטיחות בדרכים, פועל בכמה מישורים בנושא זה : מניעה והסברה, למידה עיונית והתנסות חווייתית של תלמידים המבקרים במרכז. לאור הלמידה בצל הקורונה, אנו פועלים בשתי מתכונות: האחת, הגעה של כיתות ג’-ו’ למרכז ההדרכה (ע”פ החלטת ביה”ס). השנייה, פעילות לתלמידים בכותלי ביה”ס מכיתות א’-ו’ (ע”פ החלטת ביה”ס). יתר על כן, רכשנו ערכת לימוד והתנסות חווייתיים, מוכווני שינוי התנהגותי לילדי גן ולרבות תלמידי בי”הס, שבעזרתה יילמדו התכנים שליעל.
מטרות התכנית:
- צמצום מעורבותם של ילדים בתאונות דרכים
- הכשרת הילדים והדרכתם כמשתמשי דרך אחראים בהווה וכצרכני תעבורה בעתיד.
- הקניית ידע של חוקי תעבורה ובטיחות בדרכים, טיפוח מודעות לחשיבותם והקניית הרגלים לשמירה עליהם והטמעתם.
- הנחלת ערך האחריות האישית והטמעתו בהקשר של בטיחות בדרכים.
- הקניית הרגלי התנהגות במרחב התעבורתי בדגש על רכיבה על אופניים, התנהגות בדרכים כהולכי דרך והתנהגות כנוסעים ברכב פרטי ובתחבורה ציבורית.
- יצירת שינוי בתפיסות ובעמדות בהקשר של בטיחות בדרכים.
- יצירת שינוי התנהגותי בהקשר של בטיחות בדרכים.
עיקרי התכנית:
- הוראה בשלושה תחומי תוכן, התואמים את תפקידיו של הילד במרחב התנועה: רוכב אופניים, הולך רגל ונוסע במכונית/ בתחבורה ציבורית.
- חשיפת התלמידים למרחב התנועה שסביבם על כל רכיביו: רוכבי אופניים, הולכי רגל, כלי רכב, תמרורים, סמני דרך, שילוט וחוקי תנועה.
- שימוש מרבי במגרש ההדרכה/ערכת התנסות כסביבת למידה והתנסות בשונה ממרחב הכיתה וכאמצעי להמחשה לתכנים הנלמדים.
- שימוש בתרגילי התנסות המדמים את שלושת תפקידי הילד במרחב התנועה.
גם כשאין לימודים – מתרגלים בטיחות בדרכים! – מתחם דיגיטלי מתעדכן ללמידה לבטיחות בדרכים.
במתחם 6 ערכות משחק 🎲 חווייתיים וכיפים ללמידה של כללי הבטיחות.

